Modellmotor
(javításra került hozzám)

Na most az úgy volt, hogy egy kiváló kollégám vett a Vaterán a gyereknek egy
távirányítós Ferrarit. Az eladó magyarázata szerint ez nem olyan autó, hanem
ez csak előre meg hátra tud menni. Ezt a dumát persze igen nehéz benyelni,
ha egyszer ott virít a távirányítón a kormány, meg az autóban a kanyarintó
motor, meg úgy egyáltalán elfordítható oldalra az autó első kereke. Magát
az egész autót nem vállaltam. Mondjuk konkrétan a motort se. Mindössze
annyiban egyeztünk meg, hogy utánanézek akad-e másik ilyesmi motor
a dobozomban. Lehet, hogy van, de lusta vagyok lemenni a pincébe.

 

 

Szemből nézve bronzperselyes csapágyazású a motor tengelye.

 

 

Hátulról nézve viszont már igencsak igénytelen, hiszen a csapágy csak egy lyuk
a műanyagban. Persze a motor egy játékból van, attól meg nem elvárható el,
hogy örökéletű legyen. Ha már az örökéletnél tartunk, természetesen nem
forog a motor. De nem csak úgy egyszerűen elemről nem forog, hanem
a tengelyt kézzel sem lehet megtekerni. Mondhatnám, hogy ez nem jó
jel, azonban ez nem így van! Ez egy egyszerű szorulásos hiba lesz, amit
tisztítással, illetve újrakenéssel könnyedén orvosolni lehet. Mikor ilyen
triviális okokra asszociálok, biztosan valami cifraság fog kiderülni.

 

 

A motor lábai nem úgy néznek ki, mint amiről le lettek forrasztva
a drótok, hanem inkább úgy, mint amiről le lettek tépve.

 

 

Ott a kép közepén az a kis fül, azt kellett ilyenformán kihajtani, meg a párját.

 

 

A fülecskék kihajtása után a motor már könnyedén széthúzható.

 

 

A fém burkolatban helyezkedik el a két mágnes.

 

 

A műanyag részben pedig a két kefe. Mivel ez egy egyszerű, nem valami tartós
(most is épp döglött) motor, ezért nem szénkefe van benne, hanem csak réz.

 

 

Eddig jó.
Legalábbis ránézésre nincs leégve a forgórész.

 

 

A kommutátoron forgásból eredő kopásnyomok vannak, mely látványból
visszakövetkeztethető, hogy ez a motor valaha forgott. Hogy gyárilag
ilyen (kommutátort ugyanis nem szokás vastagon bezsírozni),
vagy már valaki piszkálta, ez nem derült ki, ugyanis nem
találhatók piszkálásra utaló külsérelmi nyomok.

 

 

Tudom ám, hogy nem így kell!
Ez az összeállítás csak a próba, illetve a hiba demonstrálására szolgál.

 

 

 

A motor tengelye egyszerűen beszorult. Itt hátul ugye nincs neki persely, csak
egy puszta lyuk a műanyagban. Nem lehetett gyárilag ilyen szoros, hiszen
a kommutátoron, ha nem is különösebb kopásnyomok, de azért
valamikori működésre utaló jelek speciel vannak.

 

 

A keféket mondjuk semmi okom sem volt kiszedni, ha csak
 az nem, hogy megmutassam, hogy egy darabból vannak.

 

 

Már úgy értem, hogy elindul a rézlemez - mint a motor egyik (elektromos) lába -
majd belül némi bevágás és hajtogatás után egyszer csak érintkező lesz belőle.

 

 

Kimostam a motort alkoholban. A lyukakat is. Zsírt is kapott. De sajnos az van,
hogy miután összeraktam, hogy finoman fejezzem ki magam, nem igazán lett
tökéletes. (magyarán szólva olyan szar mint volt, csak így jobban hangzik)

 

 

Nem azért van digitális tolómérőm, mintha érdekelnének a századmilliméterek,
hanem csak azért, mert az LCD kijelzőről még le tudom olvasni a számokat.
Mint az látható, a motor tengelye 1,95 milliméter vastag. Ellenben a lyuk
az ennél kisebb. Nem csoda, hogy beleszorul a tengely. Most, hogy jól
bezsíroztam, kézzel megtekerve már forog, de tápegységről járatva
sajnos azt játssza, hogy nem képes elindulni. Egyszerűen nem
elég az indítónyomatéka ahhoz, hogy legyőzze a szorulást.

 

 

Hogy gyárilag hibásan illesztett, vagy mindössze annyi történt, hogy a helytelen
kenőanyagtól bedagadt a műanyag, az nekem mindegy. Elővettem a fúrósdobozt,
kerestem egy kettes fúrót, és csak úgy parasztosan szabadkézből felfúrtam a lyukat.

 

 

Én itt nagyban dolgozom.
Andi a hátam mögé somfordál,
majd álnokul lerókázza a billentyűzetem.
Mi már csak egy ilyen komolytalan család vagyunk.

 

 

Már csak az utolsó próba van hátra. Ilyenkor szokott kiderülni, hogy összekuszáltam
a keféket a kommutátorral. Vagy az érintkezők mondjuk azzal vannak elfoglalva,
hogy tulajdonképpen mindegy mivel, csak épp eszük ágában sincs érintkezni.

 

 

 

Részemről kész. Ha a játékautó többi része (vezérlés + távirányító) is működőképes,
akkor lesz nagy öröm karácsonykor. Ha meg nem, akkor marad a Vaterás eladó
magyarázata, miszerint ez nem olyan autó, ez csak előre és hátra tud menni.

Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.