Delco GM autórádió
(mondhatnám, hogy nem egyszerű darab, de az)

Annyira bumfordi ez a rádió, hogy egyszerűn nem voltam képes otthagyni a piacon.
Az igazság persze az, hogy otthagytam és csak a rákövetkező héten vettem meg.
Egy hét elteltével érett meg bennem a döntés a vételre, az eladóban pedig az
eladásra. Mindezek folyományaként (én voltam az egyetlen hülye akinek
kellett) 500 pénzbe került. Hazahoztam, belenéztem, majd félreraktam.
Régebbi szétszedtem cikkekben látható, amint szomorúan ücsörög a
csúfos sárga dobozában az előszobapolcon. Amolyan csontváz
a szekrényben. Ma szántam rá magam, hogy felszámoljam.

 

 

Jó, akkor nem a szekrényben volt, hanem a polcon...

 

 

A polcaimon heverő rengeteg egyéb technikai kütyü között elmegy dísznek. Ugyan
mint autórádió nem nevezném szépnek, de ha nem autóban van, egészen mutatós.

 

 

Delco gyártmány. Ez egy Amerikai elektronikai cég. Eddig még semmit sem láttam
tőlük, de még csak nem is hallottam a létezésükről. Messze van ide Amerika...

 

 

A skálája szerint csak a középhullámú sáv vételére képes. Még a legratyibb
Videoton Zsiguli autórádión is volt hullámváltó! Mondjuk az igaz, hogy
nem szokás kocsiban rövid, illetve hosszúhullámot hallgatni. Szóval
egy ilyen szép rádió, csakis középhullámú sávval? Érthetetlen...

 

 

Hangerő, hangszín és hangoló gomb. Jó hangos a rádió! (dupla hídvégfok van benne)
A hangszínszabályozó pedig szokatlanul hatásos. Nemcsak vágja a magas hangokat,
hanem emeli is. AM vételnél ennek a funkciónak persze nem sok értelme látszik.

 

 

Ezek a gombok nem sávválasztásra szolgálnak, hanem csak a beprogramozott
adók közötti választásra. Azért ilyen krumplik a gombok, mert
belül nem elektronika van, hanem mechanika!

 

 

 

Mivel ezen a videón épp csak a lényeg nem látszik, ezért kénytelen vagyok leírni.
Mikor megnyomom a gombot, akkor a kifejtett erő egy alkalmas áttételen
keresztül odaviszi az előzőleg beprogramozott állomáshoz a mutatót.

 

 

Részemről úgy vagyok vele, hogy egyszerűen képtelen vagyok betelni az elejével.
Mondjuk igaz ami igaz, a tartalmával se nagyon! Például lehetne belőle építeni
egy középhullám vételére alkalmas rádiót. Ezt persze úgy értem, hogy mivel
maga a rádió már készen van, csak át kellene dobozolni. Nagyobb tekerők,
nagyobb skála, fából készült nyomógombok. Na majd ha nyugdíjas leszek!

 

 

A sok Kínai lom után végre belenézhetünk egy
az Amerikai kontinensen készült rádióba.

 

 

Rendes dolog a gyártótól, hogy odarajzolta a készülék hátuljára, hogy a csatlakozó
melyik lába mire való. A figyelmeztetés pedig azt mondja, hogy mindenképp
földeletlen hangszórókat használjunk. Utóbbi a hídvégfok miatt van így.

 

 

Kissé szokatlan formája van a tetejének, de ez persze mindegy,
hiszen a beépítés után ebből már semmi sem látszik.

 

 

Látszik a vezetékein, hogy már volt használva. A készülék előlapján kevésbé.
Mégis milyen autót lehet eladni Amerikában, csak középhullámú rádióval?

 

 

Oldalról is fura formája van.
A csavarok nem hiányoznak. Illetve de.
Én szedtem ki őket, de már nem tudom merre lehetnek.

 

 

Na most az, hogy egy kicsit túl sok rajta a lyuk, az még csak hagyján.
De mi a csudát keres a skálavilágítás izzója a készülék hátulján?

 

 

Mert ez ugye egy izzó.

 

 

Levettem az alját és a tetejét, mire fel előkerültek a dobozból a fedeleket tartó
csavarok. Ha csavarokról van szó, én egy különösen rendes ember vagyok!

 

 

A panel szép. Minden áram a csíkokon megy. Sehol semmi vezeték!
Ezt azért említem meg így kiemelve, mert a minap bemutatott
cartridge rádiónál ez nagyon nem így volt megoldva!

 

 

Nincs a rádióban skálahúrozás, ezért nem is fog elszakadni.

 

 

 

Leírhatnám hogyan működik a mutató, de egyszerűbb megnézni ezt a kis mozit.

 

 

A hangolás variométeres, vagyis nem forgókondenzátor van
a rádióban, hanem a tekercsekben tologatjuk ki-be a vasmagokat.
A rádió bemenete un. előkörös, vagyis két modulátor tekercse is van.

 

 

A hangológomb tengelye be van zsírozva ahol átmegy az előlap mögötti fémlemezen.
Meg úgy általában az egész mechanika mindenfelé jó alaposan be van zsírozva.
Ez vagy arrafelé is szokás, vagy az orosz emigránsok keze van a dologban.

 

 

A hangerő és a hangszín potméternek még potméter formája van.

 

 

Nekem erről a látványról az ugrik be, hogy egy orosz akcentussal beszélő ember azt
mondja: Csinálunk hülye ámerikaiaknak erős orosz radiot! Persze az Amerikai
holmik is éppen arról voltak híresek, hogy kissé túl sok anyag van bennük.
Mondjuk egy amerikai mosógéphez felhasznált anyagmennyiségéből
Európában kijön egy autó. A távol-keleten egy autó és egy riksa.

 

 

Ez itt a programválasztó mechanika. Mint azt már említettem,
minden egyes részlete igen alaposan össze lett zsírozva.

 

 

 

Leírhatnám hogyan működik, de sokkal egyszerűbb, pláne látványosabb megnézni.

 

 

A panelen nem látszik semmi különös. Rendezetten vannak rajta elhelyezve
a dolgok. Némely alkatrész talán egy kissé nagyobb a megszokottnál.

 

 

Szokatlanul nagy méretűek például a porcelán alapú trimmer kondenzátorok.
A tokozott tekercs (jobbra fent) egy un. KF szívó. Ez a mai rádiókból mára
már szinte teljesen kiveszett. Arra szolgál, hogy kiszűrje a rádió
bemenetén a KF frekvenciáján érkező külső zavarokat.

 

 

Nekem erre az IC-re semmit sem mond az internet. Próbáltam rajzot
túrni ehhez a rádióhoz, de csak néhány fotót találtam.

 

 

A vastag "L" alakú lemez alatt lakik a végfok IC.

 

 

A két KF transzformátor szokatlanul nagy, már-már a csöves időket idéző méretű.

 

 

Szépen világít a rádió hátulján a skálaizzó, csak ugye vajon minek?

 

 

A skálát is szépen bevilágítja, miután visszatettem az izzót a helyére.

 

 

Ami ott van belül, ahová a piros nyíllal mutatok.

 

 

Mondjuk nem volt nehéz megtalálni a helyét, hiszen szinte lerítt a fedélről, hogy
hová kell dugni. De ki lehetett az a hülye, aki átszerelte a rádió hátuljára?

 

 

Az előlapi forgatógomb egy menetes orsó képezte
áttételen keresztül tologatja a hangoló rudakat.

 

 

Visszacsavaroztam a helyére a rádió tetejét. A nagy kerek lyukak alatt un. hangolási
pontok találhatók. Ezekre a pontokra műszert akasztva lehet beállítani a rádiót
összeszerelt, bedobozolt állapotban. Ez is egy kiveszett technológiai fogás.

 

 

Ez a rádió egyszerűen egy tank!

 

 

 

Amúgy tökéletesen működik. Az állomások közötti zaj nem a rádió hibája,
hiszen azt a szobámban megtalálható igen vaskos elektroszmog okozza.

Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.