FM modulátor
(fényes doboz kétszázért)

Felvettem a piacon a gyékényről ezt a dobozkát, majd jól megnéztem magamnak.
Felülről nézve csak három kábel látszott. Antenna ki és bemenet, meg
persze a tápfeszültség. Gondoltam valami URH konverter lesz
autórádióhoz. Hogy nekem nem kell ilyen? Attól, hogy
nem kell, attól azért még megnézhetem! Mondjuk
nem kellett volna, és akkor nem veszem meg.

 

 

Már a sokadik képet lövöm róla, de mindegyiken
csak az látszik, hogy mennyire fényes.

 

 

Tükörfényes krómozott műanyagdoboz. Ha egyszer valamit így lehet eladni...
Amúgy teljesen lényegtelen a formája, meg a színe is, merthogy ezt a dobozt
úgy szokás beszerelni az autóba, hogy semmi sem látszik belőle. Vagyis
a formája meg a színe csak addig számít, amíg meg nem veszik.

 

 

Az ugyan igaz, hogy létezik olyan, hogy www.dension.com, illetve .hu is, de egy
árva betű nem sok, annyit sem találtam erről a dobozkáról. Nemhogy a cég
weblapján, de az egész interneten sem! Persze ez azért nem akkora gond.
Ha nem árulja el a gyártó, hogy mi ez, akkor majd kitalálom én. Amúgy
nem lesz vele nehéz dolgom, merthogy rá van írva. Ez egy FM modulátor.
Gyakorlatilag egy mini adó. Az autórádió antennakábelével kell sorba kötni.
Ha eddig nem volt az autórádiónknak audió bemenete, akkor majd most lesz.

 

 

A jobbra látható két RCA aljzaton megy be a dobozba az audió jel.
Ellenben a balra látható telefon szerű csatlakozó funkciójáról
fogalmam sincs. Ilyenkor azért jól jönne egy leírás,
vagy legalább valami felirat a dobozon.

 

 

Tápfeszültség csatlakozó, alatta piros / fekete kábel. Utóbbi - mint később kiderült -
belül rá van duplázva a tápfeszültség bemenetre. A középső lyukba
kell bedugni a kocsi eredeti antennájának kábelét.

 

 

Ez a dugó pedig az autórádióba megy.

 

 

Ha nem érne oda ehhez a dobozhoz az antenna eredeti
kábele, akkor kell bevetni ezt a toldó kábelt.

 

 

Mivel a külsejét már körbemutattam, jöjjön a belseje.
A doboz az aljára rejtett négy csavar kitekerésével nyílik.

 

 

Csak az a szép zöld lap, az fog nekem hiányozni...

 

 

Majd mindjárt keresek rajta valami olyat,
amiről legalább tudok írni néhány szót.

 

 

Az árnyékoló lemez forrasztása elvált. Gyári hiba? Megcsapkodták?
Vagy lógott a kábelein, s a minden gázadáskor és fékezéskor
történő becsapódás ereje tépte le? Ki tudja azt kérem...

 

 

 

Ha megpiszkálom, akkor zörög. Hogy aztán ez a hang mennyire járult
hozzá, hogy ez a dobozka kikerült az autóból, az egy jó kérdés.
Ha mondjuk egy csendesebb utasterű autóban kihallatszott
a cicergés valahonnan a műszerfal mögül, annak biztosan
nem örült, aki kényszerűen hallgatta. Persze akad olyan
sofőr is, akit az ilyen apróságok nem zavarnak. Egyszer régen,
még valamikor a 80-as években elhoztam a TMK brigádunk autóját
a szervizből. (Barkas) A hátam mögött a mennyezetről hatvan méter létralánc
lógott, az akusztikus sokkot emelendő, a lelógóbb szakaszok aljára zárt
lakatokkal. Már eleve magában is zörgött, de mikor megálláskor
becsapódtak a lakatok az első ülések mögötti válaszfalba,
teljes volt az eufória! Már úgy értem, hogy boldog
voltam, hogy csak a láncok meg a lakatok,
és nem én mentem neki valaminek.

 

 

Van itt minden! Az lesz, hogy lefényképezem, majd a képeket
utólag kinagyítva megnézem, hogy mégis mi micsoda.

 

 

A fényes bigyó egy kvarc, a BH1415F pedig egy direkt erre a célra kifejlesztett
céláramkör. URH FM adó, PLL, sztereó kóder, meg ilyenek vannak
benne. 70-től 120 megahertzig (adófrekvencia) használható.

 

 

TLC274C  CMOS négyes műveleti erősítő.

 

 

Ez a kék pedig egy relé.

 

 

Ez meg itt egy csúnya kontakthiba. Egyre valószínűbbnek látom, hogy ez
 a doboz nem volt rögzítve a kocsiban, hanem csak úgy lógott a kábelein.

 

 

Ez a csatlakozó nem össze lett karmolva, hanem félbe lett vágva.
Ilyen az amikor az ember betervez egy alkatrészt, amit
aztán már mindjárt másnap nem lehet kapni.

 

 

Ez az ezüst rugó narancssárga alapon pedig egy tekercs.

 

 

Úgy néz ki, hogy van élet a dobozban. Legalábbis megeszik benne valami
40 milliampert. Ellenben úgy néz ki, hogy már megint nincs élet
a tápegységem bal oldalában. Hogy mivel lőttem ki
már megint az áramkorlátot? Na az rejtély.

 

 

Rádrótoztam a frekvenciamérőmet, hogy lássam,
merre kell keresnem a jelét a rádiómmal.

 

 

Jelenleg 85,2 MHz-en sugároz.

 

 

 

Néhány tekerintéssel könnyedén odébb hangoltam az adót.

 

 

Úgy néz ki, hogy rendben működik, csak sztereóra nem akarja átváltani a rádiót.
Ezt a kijelzőt pedig már a múltkor sem sikerült normálisan lefotóznom.

 

 

Erre meg rácsodálkoztam, hogy mégis mi a csoda. Ez egy 1:1000 előosztó
a frekvenciamérőmhöz. Öt perce sem volt, hogy idetettem az asztalra.

 

 

Ez meg a másik, amiről el szoktam felejtkezni. Mármint arról, hogy van.
Ez egy un. hangoló csavarhúzó készlet. Nagyon profi, de még sosem
sikerült benne olyan csavarhúzót találnom, ami épp kellett volna.

 

 

Mivel egy tenyérnyi dobozka (alig) boncolásával is képes vagyok betakarni
az egész asztalt, így nem csoda, hogy a nagyobb tárgyaknak
egyre csökkenő vehemenciával esek neki.

 

 

Erre a feliratra sem dobott semmi idevágót az internet,
épp csak egy másik változat leírását találtam meg.

 

 

Erre rákeresve sem lettem okosabb. Most mi legyen? Az mondjuk egyértelmű,
hogy semmit sem csinálok belőle. Bár... Ha kinyomoznám, hogy miért nem
sztereóban sugároz. Illetve megcsinálnám, hogy sztereóban adjon, aztán
kapna egy trafócskát egy dugasztápból, meg egy forgókondenzátort a
VEGA rádiósmagnóból, esetleg egy plusz tranyó végfoknak, és ha
idáig eljutnék, akkor már dobozolhatnám is befelé a sztereó
műadóm. Mivel ez most így nagy hirtelenjében nem kell
semmire, ezért ez az építési project ezennel elmarad.

Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.