Trakis S401 stabilizátor hálózati feszültséghez
(újabb trafós doboz a pincéből)
A nyár őszbe fordult, miközben én a pincében 
felhalmozott lomok felé. Ugyan szó
nincs róla, hogy elfogytak volna a lakásból a 
bemutatandó kincseim, hanem
az úgy van, hogy egyszerűen nincs hozzájuk kedvem. 
Ez valószínűleg
azért lehet, merthogy nem véletlenül maradtak utoljára azok, 
amik.
Leballagtam a pincébe, hónom alatt a minap 
bemutatott trafós dobozzal, majd
unottan letettem az asztalra. Tehettem volna a 
polcra is, vagy akár valahova
a polcok elé a földre, már amennyiben az említett 
helyeken lenne
akárcsak egy talpalatnyi hely. De persze nincs...
Mikor ezeket meglátom, szoktam magamnak 
mondogatni, hogy: Megérdemled Géza!
Talán nem kellett volna őket elfogadni, és akkor milyen szép üres lenne ez a 
hely,
ami amúgy arra szolgálna, hogy mikor a pincéből kihozok valamit, legyen
hová letennem a kacatokat, míg bezárom magam mögött az ajtót.
Ennek a doboznak az eredeti tartalma is úgy 
jutott el hozzám, hogy befogadtam.
A Pipa utcában jártam egy ügyfélnél, akihez az 
ELMÜ alvállalkozója bekötötte
a 230 helyett a 400-at, vagyis egy másik fázist 
kapott a lakás hálózata a nulla
helyére. Természetesen ami csak be volt dugva a 
konnektorba, abból mind
kiszállt a működtető füst. A doboznyi mindenféle közül 
eddig még csak
egy rádióba néztem bele, a többi kacat még hátravan. Mondjuk most
nem a 
leégett cuccok közül választok, hanem ha már a múltkor
trafós doboz volt, akkor 
haladok tovább a megnyitott soron.
Az átlátszó doboz alatt megbúvó 
villanyborotvához azóta találtam egy másikat is.
Persze nem olyan nagyon másikat, hanem valószínűleg a gömbölydedebb elődjét.
A Terta 811-et talán már meg sem kéne említenem, mert a múltkor, mikor végre
befejeztem a Sokol kisrádióról szóló cikket, szám szerint hetvennégy (74) helyre
kellett beszúrnom a linkjét. Az átlátszó dobozra kérdőn tekintve rájöttem,
hogy ez nem az a doboz, amit már hónapok óta látok a lakásban,
hanem ez már egy másik kiló elfogyasztott nápolyi emléke.
Napok múlva jutottam el odáig, hogy végre 
átöntsem belőle az
alján található maréknyi fűmagot valami alkalmasabb, értsd
a magok tömegéhez képest nem eltúlzott méretű dobozba.
Épp leültem volna a trafós doboz elé, hogy majd 
mindjárt belekukkantok, csak
gondoltam előbb még ránézek a vérnyomásomra, hogy 
alacsony-e, vagy
valami más okból kifolyólag szédelgek. Erre fel a vérnyomásmérő
megadta magát. Amit a múltkor boncoltam, abból nem szedtem
ki azt a valamit, 
amit a miniatűr kompresszor felpumpál, amit
ezennel ha nem is boldogan, de 
kényszerűségből bepótoltam.
Ez sajnos menthetetlen. Persze olyan 
könnyen azért nem adom fel a dolgokat.
Nekiálltam megforrasztani. Mikor már úgy nézett 
ki, hogy végre jó lett,
akkor kilyukadt egy centivel odébb. Végül akkor adtam fel,
mikor
ezt harmadszorra is eljátszotta velem.
Ez a doboz egy céges selejtezés alkalmával 
került a birtokomba. Persze vannak
olyan cuccaim is, melyeknek nem emlékszem az 
eredetére. Ezen cikk
kereteit szűknek találván, most talán nem sorolnám fel őket.
No nem azért van ráírva, hogy mi is ez a doboz, 
hogy ne legyen kérdéses, hanem
konkrétan a leltározás okán. Ugyan vagy egy jó 
évtizedig én voltam a cégnél
a leltározási bizottság vezetője, de a leltározás 
metódusával sosem tudtam
megbarátkozni. Egyszerűen semmi értelmét sem láttam, 
hogy úgy számoljuk
meg a dolgokat, úgy leltározunk, hogy a leltározás időpontja 
tudott, és a leltározásra
felkészülésre kapott a raktáros két hetet. 
Mondjuk az igaz, hogy az igazgatóságról
érkező leltáros kollégákkal 
elbeszélgetve az derült ki, hogy még így is akadtak
olyan helyek, ahol kevésnek bizonyult a 
két hét felkészülés. Nem tudom,
hogy meséltem-e, de egy időben 
Ákos barátom volt 
az Óbudai AFIT
szervizben a raktáros. A leltárra való felkészülési feladat elvégzéséhez
szükséges képzések teljes hiányában, pusztán alapvető számtani alapon,
évtizedes 
múltra visszatekintve, akkor és ott, Ákos raktárossága idején fordult
elő először, hogy a leltározáskor 
minden egyes tétel megvolt! Mondjuk az igaz, hogy
egy autóbuszba való ablaküveg kispolszki hátsó szélvédőként volt felcímkézve, és
a Skoda hüvelygarnitúra 
helyén négy akkora fékmunkahenger állt, hogy el se
tudtuk képzelni, hogy  
mi a csudába férhet bele, de az ilyen, csak avatott
szem számára észrevehető eltérésektől eltekintve, 
minden megvolt!
Egy kissé különös formája van ennek a doboznak. Ez 
részemről nem ellenérzés,
hanem mivel nagy, ovális, és még nehéz is, ezért kifejezetten 
rossz a fogása,
mely
tulajdonságokból arra következtetek, hogy ez a forma nem
szakember,
hanem egy ipari formatervező munkája.
1985-ben még nagyban dúlt a szocializmus. 
Ez persze lényegtelen...
A lényeg az odaírt számokban lakozik. Miközben a bemeneten
176 és 242 volt között változik a feszültség, a kimeneten
+/- 5 százalékon belül tartja a feszültséget.
Mindezt 430 watt terhelésig.
Még ezt a faramuci feliratot...
Mert ugye a burkolat eltávolítása önmagában véve még korántsem életveszélyes,
hanem csak akkor az, ha közben nem húzzuk ki a dugót a konnektorból,
illetve beletapenolunk a dobozba. Szóval attól, hogy kinyitjuk
a dobozt, attól azért még nem fogunk szörnyethalni.
Korrekt előlap. Hálózati aljzat, visszajelzők, 
biztosíték, és a hálózati kapcsoló. Abba
mondjuk azért bele tudnék kötni, hogy utóbbi miért lett fejjel lefelé 
beszerelve.
Egyre biztosabb vagyok az ipari formatervező 
közreműködésben. A magam
részéről akkor sem kínlódtam volna bele ezt az elektronikát ebbe
a dobozba, ha tegyük fel egymás mellett ülnek a polcon.
Ezt a böhöm nagy trafót felkínlódni a műanyag előlapra...
Az elektronika bonyolultságából könnyedén 
kitalálható, hogy ez nem az úgynevezett
rezonáns elvű stabilizátor, hanem ez konkrétan az autótrafós, kapcsolgatós fajta.
A balra látható sárga színű relék végzik a kapcsolást.
A reléket a fémkalapos tranzisztorok 
kapcsolgatják, melyek számára
a három darab 741-es műveleti erősítőből kiképzett komparátor
adja az utasítást, hogy mégis mikor fel, s mikor legyen le.
Az áramkör valószínűleg a 723-as stabilizátor 
IC beépített zéner diódáját használja
feszültségreferenciaként. Azért csak 
találgatok, mert nem találtam rajzot
a szerkezethez, valamint visszafejteni is lusta voltam 
a kapcsolást.
Már megint a 42 voltos trafó szükségességének 
okán szemezek a trafóval.
Szerencséjére a feladatra alkalmatlannak ítéltetett, ezért marad a helyén.
A visszajelzők rendben világítanak.
Az addig rendben van, hogy rámérek a kimenetre.
Az mondjuk már kevésbé, ahogy ezt teszem.
215 volt van a kimeneten. Itt aztán egy 
pillanatra elakadtam a további mérésekkel,
mert ugye mégis mit csináljak, hogy nőjön vagy csökkenjen a bemeneti 
feszültség.
Már úgy értem, hogy mivel érjem ezt el? Mondjuk köthetnék a bemenettel sorba
ellenállásokat. Aztán pedig azt gondoltam ki, hogy a 
pákatrafó kimenetének
soros bekötésével, a plusz feszültség fázisát egyszerű póluscserével
változtatgatva, akár meg is emelhetném a feszültséget.
Végül természetesen a létező legegyszerűbb 
megoldásnál maradtam, és a pozíciók
lehetőség szerinti megőrzésével beletekergettem az elektronika trimmer-
potenciométereibe. Mint az látható, képes emelni a feszültségen.
Próbaképp rákötöttem az 
asztali lámpámat, de 
tényleg csak azért, hogy
lássam, hogy a teljesítmény is átér a dobozon, nemcsak a feszültség.
Meglehet, hogy még a szétszedés előtt kellett 
volna elmosogatnom.
Majd legközelebb jobban figyelek, mert már megint kezdem
kivégezni az egyre kevésbé hófehér háttérpapírost.
Az a vastag kartonpapír, mint szigetelés, 
az szerintem konstrukciós hiba.
Már úgy értem, hogy a szükségessége.
Milyen dolog már, hogy csak így utólag (mikor a 
cikket írtam) olvastam el az apró
piros lámpácska melletti feliratot? Csúnya! 
Mivel a lámpácskát épp az előbb
láttuk világítani, ezért levonhatjuk azt a 
következtetést, miszerint a 220
helyett kapott 230 voltot az elektronika mint 
túlfeszültséget érzékeli.
Azért jobb az úgy, hogy ilyen szép fehéren ül a 
polcon, mint koszosan.
Hogy meg is maradjon a fehérség, majd jól betekerem folpackba.
Az összebandázsolt hálózati kábel sem fog már 
lógicálni.
Ezentúl ha kell? Csak odanyúlok, és ott van a polcon!
Ha lassan is, de azért már akadnak eredmények.
A lassúságról jutott eszembe, hogy mikor 
megvettem a biciklimet, bele volt rohadva
a vázba az üléscső. Mivel még csak 
megmoccantanom sem sikerült, ezért kivettem
a helyéről a bilincset összehúzó 
csavart. Gondoltam idővel győzni fog a súlyom,
ahogy pattogok az ülésen, meg 
persze forgatom is valamelyest a fenekemmel.
Azt ugyan meg nem tudom mondani, 
hogy pontosan mikor vettem a bicajt,
de az biztos, hogy nyolc évvel ezelőtti 
képeken már szerepelt. Szóval ha
nyolc év kellett is hozzá, de az üléscső 
magasságának beállítása című
feladat, mondhatni magától megoldódott. Amekkora 
rend nálam van,
a bilincshez szükséges csavar még azóta is ott hevert a kezem 
ügyében.
Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a
hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a
Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.